ZEMBAG je speciálně navržený designový pytel ze stoprocentní jutoviny k ekologickému skladování až 5 kg brambor. Nejdůležitější součástí ZEMBAGu je malý sáček naplněný směsí z kmínové silice, která brání klíčení brambor. Další důležitou úlohu plní pytel sám spolu s vnitřním vakem. Ten chrání brambory před světlem a následným zelenáním. Pytel je navržen tak, aby bylo možné skladovat brambory v podstatě kdekoliv - panelovém domě, v bytě, domě - ZEMBAG dokáže ochránit brambory po dobu několika měsíců, aniž by došlo ke ztrátě jejich přirozených nutričních a chuťových vlastností a zamezuje tedy plýtvání potravin.
Můžete nám prosím svůj produkt Zembag představit?
Zembag je systém na skladování brambor v domácnostech. Zjednodušeně řečeno je to designový pytel s aktivní složkou – kmínovou silicí, která napomáhá uchování brambor i v podmínkách k tomu ne zcela vhodných. Původně jsme se zabývali silicemi na Petriho miskách, kdy jsme zkoumali in vitro, zda mohou zamezit chorobám a bakteriím v potravinách. V okamžiku, kdy jsme zkoumali brambory proti plísním, bakteriím a hnilobám, jsme si všimli, že v neošetřených variantách ty brambory po měsíci testování byly plesnivé, shnilé a ještě k tomu naklíčené, kdežto po použití některých silic, třeba kmínové, byly v pořádku.
Fungovalo by mi to i tak, kdybych si vzala kmín a nasypala si ho do pytlíku s bramborami?
Toto je paradoxně první otázka všech lidí a někteří to dokonce i zkouší doma. Pokud byste ale chtěla dosáhnout kýženého efektu, musela byste tam nasypat 20x více kmínu, že tam dáváme my. Navíc by byla škoda vysypat špičkový kmín v takovém množství do pytle s bramborami – my pracujeme totiž s čistou silicí, která se destiluje z druhojakostního kmínu. V pytlíku, který je součástí Zembagu, je prášek napuštěný silicí, která se postupně uvolňuje, odpařuje a vytváří uvnitř pytle atmosféru, která chrání brambory před klíčením a částečně chorobami. Druhou hlavní funkcí Zembagu je neprostupnost pro světlo díky vnitřním vrstvám, brambory tedy nemohou zezelenat – což s sebou nese i přítomnost jedovatých alkaloidů.
Jak dlouho ten pytlíček funguje? Kam tedy můžu Zembag doma dát?
Brambory obvykle potřebují pro skladování chlad a tmu, což jim často v bytech nemůžeme dopřát. Obecně účinnost pytlíku je asi 3 měsíce, nicméně záleží právě na těch vnějších podmínkách. Zembag funguje spíše tak, že máte určitou zásobu brambor, ze kterých odebíráte a vaříte a následně přidáváte nové. Rychlá výměna brambor a vyšší teplota dobu skladování zkracuje. V okamžiku, když Vám začnou brambory klíčit, je třeba pytlík vyměnit. Nicméně to není obtížný proces, pytlík se dá poslat poštou obyčejnou zásilkou.
Vaše firma Terpenix s.r.o. je vůbec první spin-off firma ČZU. Jak tahle cesta vůbec začala?
Je to tak, jsme první a pořád jediný spin-off ČZU. Což je veliká škoda, protože je to jedna z nejrychlejších a nejbezpečnějších cest, jak dostat výsledek výzkumu do praxe. S čímž máme obecně v Evropě a v Čechách problém – vědu neděláme špatně, ale napojení na praxi je komplikovanější. Jelikož se dlouhodobě zabýváme výzkumem přírodních látek a toto téma chceme co nejrychleji převádět do praxe, bylo pro nás založení spin-offu logickou cestou. Největší překážkou ovšem bylo to, že jsme si sami museli prorážet cest – univerzita nám sice vycházela vstříc, jak mohla, ale netušili jsme, jak se to celé vlastně dělá. Všechny ty malé krůčky – od založení firmy, přes nastavení podílů, komunikaci a vztah s univerzitou, a hlavně převod myšlenky z laboratoře do praxe. Tam vám totiž může všechno krásně fungovat, ale v okamžiku, kdy se vydáte do „skutečného“ světa, řešíte tisíce dalších komplikací.
K uvedení Zembagu na trh jste použili crowdfunding – konkrétně plaformu Hithit. To není zrovna ta nejobvyklejší cesta. Jak jste se k tomu dostali?
Jako malá spin-off firma bez potřebného kapitálu jsme neměli peníze na to, abychom udělali ten velký krok na trh. V té době jsme spolupracovali s Ing. Václavem Švecem, Ph.D. z PEF a ten nás přivedl na myšlenku crowdfundingu.
Díky úspěšné kampani na hit hitu jsme byli schopní vyrobit prvních pár kusů a začít prodávat. Design Zembagu jsme si navrhovali sami, chtěli jsme, aby byl co nejvíce z přírodních materiálů a připomínal klasický bramborový pytel, a zároveň byl funkční a hezký. Použili jsme přírodní barvy, vnější složka je z jutoviny, bavlny a stanoviny. A protože ani Zembag není všemocný a může se stát, že uvnitř brambora shnije, je pratelný a jednoduše čistitelný. Vnitřní vrstva je funkční - netkaná textilie plus aluminiová vrstva zabraňuje vytěkání silice. Na samotnou produkci jsme natrefili na dobrého partnera, což je chráněná dílna Daneta v Hradci Králové, která nám Zembag šije a kompletuje. Je s nimi vynikající spolupráce.
Kdo tvoří tým, který za Zembagem stojí?
Tým je nejdůležitější součást a vlastně i výsledek celého projektu. I kdyby se nám se Zembagem nepodařilo uspět, vím, že tento tým má potenciál a každý člen je schopný obětovat něco navíc – a to je to, co rozhoduje. Samotný spin-off vznikl v roce 2013 a tvoří ho 4 společníci plus univerzita. Z nich tři jsou zaměstnanci univerzity, jsme všichni spolužáci z magisterského studia a jeden investor je vnější. To je základní tým, ale v různých etapách se k tomu přidávají další důležité osoby - Jirka Doležal a Honza Emler na crowd-funding, Pavel Orsák, který dělal marketingová videa, náš doktorand Matěj Božík a další kolegové a studenti jako brigádníci. Velká část mé rodiny samozřejmě, protože se tomu věnujeme o víkendech a po večerech.
Jak se Vám všechno daří skloubit - jste vedoucí katedry, učíte, vedete práce, máte rodinu, spin-off, Zembag?
Má to ohromnou výhodu – když blázníte z jedné věci, tak vás ta druhá drží nad vodou a to se střídá, protože se jedná o úplně jiný systém přemýšlení. Prioritou – kromě rodiny, která je samozřejmě na prvním místě – je pro mě práce pro univerzitu. Firma byla založena v roce 2013 a v roce 2014 jsem se stal vedoucím katedry, první tři roky jsem se věnoval zejména práci na katedře a firma musela jít stranou. Vážně jsme uvažovali o tom, že ji zrušíme z nedostatku kapacit. A tak jsme se vlastně dostali až k úspěchu Zembagu – pokud by kampaň na Hit-hitu nebyla úspěšná, s čistým svědomím bychom to mohli zabalit. Nicméně teď budeme určitě pokračovat dál, i když se dostáváme do fáze, kdy se musí firma více osamostatnit. V současné chvíli začínají komerční aktivity převažovat nad výzkumnými a to je chvíle, kdy si může začít žít vlastním životem.
Jak jste sledovali kampaň na Hit-Hitu? A jaké máte další tržní plány?
Jak již jsem zmínil, v té době jsme byli ve skeptické fázi a tak jsem si ten úspěch vůbec nepřipouštěl. Chtěl jsem si být jistý, že jsem pro to udělal všechno a už se s tím nemusím dále zabývat – ono by se mi vlastně i trochu ulevilo. S tím, jak jsme viděli, že směřujeme k úspěchu, jsme začali být nervózní, zda vybereme všechny peníze – pokud nikoliv, museli bychom všechno do koruny vrátit, i kdybychom částku nevybrali jen o pár korun. V současné chvíli uvažujeme nad spoluprací s dalšími distributory, jenže nestíháme v současné době vyrobit ani tolik, kolik je poptávky. Do budoucna bychom se rádi dostali do zahraničí – máme jeden Zembag v Austrálii, několik na Slovensku, Německu a ve Velké Británii. Chceme tedy zaprvé Zembag jako hotový produkt rozšířit a za druhé vyvinout další podobný produkt na různé druhy zeleniny a ovoce, které se doma skladují, kazí se a vyhazují - a tím pádem se plýtvá. Plýtvání potravinami tady zatím nezaznělo, ale to je vlastně ta prvotní myšlenka.
Je možné si teď někde koupit Zembag?
Ano, v rámci naší spin-off firmy provozujeme e-shop s ekologickými prostředky osetreno.cz – což je náš vlastní prošlapaný mechanismus uvádění produktů na trh. Chráněná dílna si díky nám postupně navyšuje kapacitu pro výrobu Zembagů a tedy časem budou doufejme i kusy na skladu a tedy za pár dní dodané.
Shrňme si to tedy - díky náhodě ve výzkumu jste tedy vytvořili úspěšný produkt.
Ano, vědci často zdůrazňují, že na mnoho vynálezů se přišlo náhodou, např. penicilin. Ale když si nejste schopni uvědomit, co vidíte, náhoda vám je k ničemu.
My jsme se tomuto tématu věnovali několik let, aniž bychom z toho měli cokoli jiného než práci ve svém volném čase. A já pevně věřím, že se nám to v tuto chvíli vrací a naše práce je v tom vidět. Názor, že něco náhodou zjistíte a pak to už půjde samo, rozhodně nefunguje.
Spin-off na ČZU
Spin-off firma je podnikatelský subjekt založený za účelem komercializace duševního vlastnictví vytvořeného na výzkumné organizaci. Univerzita přímo vkládá svoje duševní vlastnictví do nově vznikajícího podniku a získává v něm podíl, nebo vkládá duševní vlastnictví do podniku např. formou licence. CITT je partnerem výzkumníků a výkonnou složkou při zakládání a rozvoji spin-off firem na ČZU.